3 مارس 2024- مطالعه ی اخیر منتشر شده در مجله بالینی غدد درون ریز و متابولیسم نشان می دهد که هایپرگلایسمی در بیماران بستری شده منجر به پیامدهای مضر برای همه بیماران صرف نظر از ابتلا به دیابت، می شود.

محققان گزارش کردند: «هایپرگلایسمی در بیمارستان خطر عفونت مرتبط با مراقبت های بهداشتی(HAI)، سکته مغزی و آسیب حاد کلیه (AKI) را افزایش می دهد. بیمارانی که بدون تشخیص قبلی دیابت، هایپرگلایسمی را تجربه کردند، خطر مرگ و میر بیشتری داشتند».

پیش از این، مطالعات ارتباط هایپرگلایسمی را با افزایش مرگ و میر در بیماران بستری شده بدون دیابت گزارش کرده بودند. با این حال، هیچ وضوحی در مورد سهم مستقل هایپرگلایسمی در آسیب حاد کلیه، سکته مغزی و عفونت مرتبط با مراقبت‌های بهداشتی وجود نداشت. بنابراین، دکتر Rahul D. Barmanray، و همکارانش از دانشگاه ملبورن استرالیا، به بررسی رابطه بین هایپرگلایسمی و پیامدهای بالینی نامطلوب در بیمارستان برای بیماران مبتلا به دیابت و بدون دیابت پرداختند.

برای این منظور، محققان یک مطالعه کوهورت آینده‌نگر 26 هفته‌ای (اکتبر 2019 تا مارس 2020) با نامDiabetes IN-hospital: Glucose and Outcomes (DINGO) را انجام دادند. قند خون و داده های بالینی تا روز چهاردهم بستری جمع آوری شد. طبقه بندی اولیه برای هایپرگلایسمی بر اساس 2 یا چند بار اندازه گیری تصادفی قند خون مویرگی برابر یا بیش از 11.1 میلی مول در لیتر، انجام شد.

برای بررسی علیت، نه ویژگی بالینی بررسی شد. برای حفظ فرض مثبت، بیماران با HbA1c> 12.0٪ از مطالعه خارج شدند و نتایج برای درمان پیش بیمارستانی تنظیم نشد.

این مطالعه در بیمارستان سلطنتی ملبورن، یک بیمارستان ارجاع در ملبورن، استرالیا انجام شد. بیماران بستری شده با حداقل 2 اندازه گیری قند خون مویرگی و مدت اقامت بیش از 24 ساعت واجد شرایط بودند که از نیمی از آنها به صورت تصادفی نمونه گیری شد. معیارهای نتیجه AKI، HAI، سکته مغزی و مرگ و میر بودند.

این مطالعه به یافته های زیر منجر شد:

 •تقریبا نزدیک به نیمی از بیماران بستری شده در بیمارستان از میان 2558 فرد بستری(45%) هایپرگلایسمی را تجربه کردند.

 بعد از بررسی تاثیر نه ویژگی بالینی و تعدیل داده ها، هایپرگلایسمی در بیمارستان، مستقل از 9 متغیر کمکی، در افزایش خطر ابتلا به عفونت مرتبط با مراقبت های بهداشتیدر بیمارستان(11.3٪ در مقابل 7.1٪، نسبت شانس تعدیل شده[aOR] 1.03)، آسیب حاد کلیه( 10.5% در مقابل 4.2٪، نسبت شانس تعدیل شده1.07)، و سکته مغزی (0.9٪ در مقابل 0.1٪، نسبت شانس تعدیل شده 1.05) نقش دارد.

محققان نتیجه گیری نمودند که "در بیماران بستری در بیمارستان(HbA1c≤12.0%) صرف نظر از وضعیت دیابت و قند خون قبل از بیمارستان، هایپرگلایسمی خطر ابتلا به HAI،AKI  و سکته را در بیمارستان در مقایسه با افرادی که هایپرگلایسمی را تجربه نمی کنند، افزایش می دهد".

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/inpatient-hyperglycemia-regardless-of-diabetes-status-tied-to-risk-of-aki-stroke-and-infections-study-125118